Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2015

Space Brothers Movie


Το “Space Brothers” είναι η ιστορία του ταξιδιού δύο αδερφών προς τον στόχο και όνειρο τους, να ταξιδέψουν στο διάστημα…

Βασισμένο στο ομότιτλο manga του Koyama Chuuya, για το οποίο μιλήσαμε εκτενέστερα εδώ, η ταινία διηγείται την ιστορία του Mutta, ενός σχεδιαστή αυτοκινήτων, που ως παιδί μοιραζόταν με τον αδερφό του ένα και μοναδικό όνειρο: να ταξιδέψουν στο φεγγάρι. Η πραγματική ζωή όμως πολλές φορές σε εκβιάζει επιβάλλοντας τη ρεαλιστική σκέψη και στο μυαλό του ηττοπαθή Mutta, όσο μεγάλωνε τόσο το όνειρο αυτό φαινόταν ως κάτι άπιαστο. Σε αντίθεση με εκείνον, ο αδερφός του Hibito συνεχίζει ορμητικά προς τον στόχο του και σε νεαρή ακόμη ηλικία καταφέρνει να αποσπάσει μία θέση σε αποστολή προς το φεγγάρι.

Όλα ξεκινάνε όταν ο Mutta, έχοντας αποτύχει να πάρει έγκριση για ένα πρόγραμμα πάνω στο οποίο δούλευε για χρόνια, ακούει το αφεντικό του να μιλάει υποτιμητικά για τον μικρό του αδερφό που απασχολούσε εκείνο το διάστημα τα Μ.Μ.Ε. λόγω της επιτυχίας του. Μέσα σε μία έξαρση θυμού ο πρωταγωνιστής μας ρίχνει μία κουτουλιά στο αφεντικό του και απολύεται. Μετά το γεγονός αυτό ο Mutta κάνει μία βουτιά στην απελπισία και βγαίνει στους δρόμους για να αναζητήσει νέα εργασία. Την ευκαιρία αυτή αρπάζει ο Hibito και στέλνει το βιογραφικό του μεγάλου του αδερφού στη JAXA(Ιαπωνική Υπηρεσία Αεροδιασημικής Έρευνας) χωρίς να τον ρωτήσει. Ο Mutta λαμβάνει απρόοπτα την έγκριση της αίτησής του όμως παρά τους αρχικούς ενδοιασμούς και ύστερα από την προτροπή του μικρού του αδερφού παίρνει μέρος στην εξεταστική διαδικασία.





Η ταινία ακολουθεί αρκετά πιστά, αν και κάπως πιο συνοπτικά, τα πρώτα κεφάλαια της ιστορίας του Space Brothers όσον αφορά τα αρχικά γεγονότα. Ο Mutta τελικά περνάει στη δεύτερη φάση των εξετάσεων μετά από συνέντευξη και στο σημείο αυτό τα γεγονότα παρεκκλίνουν από αυτά του πρωτότυπου. Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων ο Mutta γνωρίζει τον Kenji, χαρακτήρα που στο manga παίζει μεγάλο ρόλο στην εξέλιξη του Mutta σε μετέπειτα γεγονότα. Ο Kenji είναι και αυτός υποψήφιος στο πρόγραμμα μαζί με πολλά ακόμα άτομα που δήλωσαν συμμετοχή, επίσης επιτυχών της πρώτης φάσης της εξέτασης.

Αντίθετα με τις γραπτές και φυσικές εξετάσεις της προηγούμενης φάσης στη 2η οι επιτυχόντες καλούνται να συνυπάρξουν μέσα στην προσομοίωση μίας ακάτου για 10 ημέρες. Αντίθετα με το manga, ο αριθμός των επιτυχόντων μειώνεται κατά πολύ, ο Mutta και ο Kenji εδώ βρίσκονται αντιμέτωποι στο ίδιο τεστ αντί σε διαφορετικές ομάδες, αφαιρούνται ορισμένοι χαρακτήρες και προστίθεται ένας νέος που ουσιαστικά είναι μία μίξη ήδη υπάρχοντων χαρακτήρων που δεν προστέθηκαν στην ταινία. Ταυτόχρονα μεταγενέστερα γεγονότα προστίθενται στο ίδιο arc για να μπορέσει η ταινία να παρουσιάσει καλύτερα τη σχέση των δύο αδερφών και τη σημαντικότητα της υπόσχεσής τους.

Το γεγονός αυτό από μόνο του δεν είναι απαραίτητα κακό, αντιθέτως, δεδομένου της μικρής διάρκειας της ταινίας και την έκταση των κανονικών γεγονότων, μπορούμε να πούμε ότι είναι μία αξιέπαινη προσπάθεια σύμπτυξης των πραγμάτων. Αρχικά ο αποκλεισμός του Kenji από την ταινία θα ήταν ένα τεράστιο φάουλ εκ μέρους της, καθώς είναι αναπόσπαστο κομμάτι στην εξέλιξη του Mutta, και παρόλο που τα γεγονότα πήραν άλλη τροπή η σχέση τους κατάφερε να φανεί σε ικανοποιητικά επίπεδα, ενώ ο νέος χαρακτήρας που προστέθηκε για την ταινία δένει αρμονικά με τους ήδη υπάρχοντες. Το μέρος αυτό της παραλλαγής ήταν μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική έκδοση της εκπαίδευσης του Mutta καθότι μεγάλο μέρος της ατμόσφαιρας παραμένει αυθεντικό παρά τη διαφοροποίηση των γεγονότων και τη μείξη διαφορετικών χαρακτήρων μέσα στην ομάδα.

Από την άλλη όμως η αφαίρεση άλλων σημαντικών χαρακτήρων καθώς και η μείωση των ρόλων των ήδη υπαρχόντων παραμένει αισθητή. Χαρακτήρες που στο manga είχαν την ευκαιρία να αναπτυχθούν περιορίζονται από τις αλλαγές και οι προσωπικές τους ιστορίες συνοψίζονται μέσα σε λίγες γραμμές. Η σειρά εστιάζει περισσότερο επάνω στον Mutta και στις παρατηρητικές του ικανότητες παρά στη σφαιρική παρουσίαση των συναισθημάτων όλων των υποψηφίων και την αλληλεπίδρασή τους η οποία συρρικνώνεται στα ελάχιστα λεπτά που αφιερώνεται σε αυτήν.   




Καθώς οι υπόλοιποι χαρακτήρες ασφυκτιούν λόγω της μικρής διάρκειας, η ταινία λοιπόν επιλέγει να εστιάσει περισσότερο στον χαρακτήρα του Mutta και τη σχέση με τον αδερφό του. Εκεί τα καταφέρνει πολύ καλύτερα επιλέγοντας τα πιο σημαντικά γεγονότα που έφεραν τα δύο αδέρφια στο σημείο που είναι από την παιδική τους κιόλας ηλικία αλλά και δυο πολύ σημαντικούς διαλόγους που απεικονίζουν τα θετικά σημεία της σχέσης τους αλλά και το σύμπλεγμα κατωτερότητας του πρωταγωνιστή σε αντίθεση με την εικόνα που έχει για αυτόν ο αδερφός του και την παθητική αλληλεξάρτηση για την απόκτηση κινήτρων μεταξύ τους. Ένα από τα πιο δυνατά σημεία της σειράς άλλωστε είναι η ρεαλιστική απεικόνιση της αδελφικής αυτής σχέσεις και πώς ο ένας αδερφός βλέπει τον άλλον.

Στο σημείο που διαπρέπει κυρίως η ταινία, μέσω της ερμηνείας του Oguri Shun, ενός ηθοποιού που πολύ συχνά συνδέεται με τα manga παίρνοντας μέρος σε live-action adaptations διάφορων σειρών αλλά και χαρίζοντας τη φωνή του σε anime, είναι η απεικόνιση του αγχωτικού χαρακτήρα του Mutta. Εκεί που το animation περιορίζει τον χαρακτήρα και ρίχνει το βάρος στη φωνή του Hiroaki Hirata στο anime, η ταινία παρουσιάζει μία άλλη πλευρά που εστιάζει στη πληθώρα των σωματικών κινήσεων και των νευρωτικών συνηθειών που μπορεί να έχει ένας νευρωτικός χαρακτήρας με έντονα κόμπλεξ το οποίο το manga τονίζει ουκ ολίγες φορές. Αν και πιο υποτονική και κάπως πιο επιτηδευμένη η ερμηνεία του Okada Masaki ως Hibito, συμπληρώνει το σύνολο ενώ η επιλογή του υπόλοιπου συνόλου των ηθοποιών, εμφανισιακά αλλά και ερμηνευτικά στον χρόνο που τους δόθηκε ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένη.

Από τις πιο αξιοσημείωτες ερμηνείες ωστόσο που ξέφευγε αρκετά από τα πλαίσια των ερμηνειών που έχουν γνωρίσει όσοι έχουν παρακολουθήσει το anime ήταν αυτή του Tsutsumi Shinichi ο οποίος επιλέχθηκε για τον ρόλο του Hoshika Tadashi, ενός χαρακτήρα που είχε μεγάλη σημασία για την επιλογή του Mutta στο πρόγραμμα και την επιτυχία του στις εξετάσεις. Έχοντας γνωρίσει τα δύο αδέρφια όταν ήταν μικρά, συμμερίζεται τον ενθουσιασμό τους για την εκπλήρωση του ονείρου τους σε μεγάλο βαθμό και δείχνει τεράστια εμπιστοσύνη στον χαρακτήρα του Mutta. Εδώ έχουμε έναν χαρακτήρα που εξωτερικεύει με καλύτερο τρόπο τον ενθουσιασμό του για την εμφάνιση του δεύτερου αδερφού στη JAXA με μία παιδιάστικη ενέργεια, μια δόση σαρκασμού αλλά και κάπως φιλάρεσκη αποφασιστικότητα όταν προσπαθεί να παρασύρει τους άλλους να πάρουν τις αποφάσεις που υποστηρίζει. Είναι μια άλλη, εναλλακτική οπτική σε αυτόν τον χαρακτήρα και αναμφίβολα καλύπτει μεγαλύτερο φάσμα εκφράσεων και συναισθημάτων κάνοντας τον χαρακτήρα ελαφρώς πιο αληθινό συγκριτικά με την απεικόνισή του στο anime.

Ένα από τα θετικά στοιχεία της ταινίας είναι η διατήρηση του πολυφυλετικού καστ με την πρόσληψη τόσο Ιαπώνων όσο και ξένων ηθοποιών για να υποδυθούν τους μη-Ιάπωνες χαρακτήρες του manga. Το θετικό αυτό γεγονός όμως σε τελευταία ανάλυση εξαλείφεται από την αφαίρεση σχεδόν όλων των γυναικείων χαρακτήρων και μάλιστα χαρακτήρων που έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο στην καλλιέργεια της περιέργειας και των γνώσεων των δύο αδερφών για το διάστημα αλλά και τον κατά πολύ μειωμένο ρόλο της Serika μέσα στην ταινία.


Nanba Mutta


Τα αδύναμα σημεία της ταινίας συμπληρώνει και η μουσική επένδυση η οποία παραμένει αδιάφορη και διόλου αξιομνημόνευτη κατά την έκτασή της. Από τις πιο άστοχες επιλογές για παράδειγμα είναι η εισαγωγή του τραγουδιού της έναρξης στην σκηνή της παρουσίασης των χαρακτήρων που θα πλαισίωναν τον Mutta στη δεύτερη φάση της εξέτασης. Η χρήση τους σε σημεία που ο σκηνοθέτης θέλει να προσδώσει ένταση ή να καλύψει το ηχητικό κενό βεβαίως δεν είναι κάτι πρωτοφανές. Το αποτέλεσμα στο συγκεκριμένο έργο ωστόσο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μάλλον γελοίο ένεκα που το τραγούδι έχει στίχους αγγλικής αργκό και μάλιστα κάπως χυδαίους, πράγμα που θα οδηγούσε ακόμη και έναν ερασιτέχνη σκηνοθέτη να έχει δεύτερες σκέψεις για την εισαγωγή του στην εν λόγω σκηνή, όσο περίφημος κι αν ακούγεται ο ρυθμός στον μέσο θεατή.

Έχοντας καλύψει τα πιο ουσιαστικά σημεία στη σχέση των δύο αδερφών και την πάλη του Mutta με τον εαυτό του και την έλλειψη αυτοπεποίθησής του, η ταινία δυστυχώς δεν σταματάει εκεί. Αν κάτι αναδείκνυε την προσωπικότητα του στο manga ήταν ο βαθμός που επηρέαζε και επηρεαζόταν από τους χαρακτήρες των άλλων. Με όλες αυτές τις ιστορίες να έχουν γίνει ψηλά γράμματα έρχονται να προστεθούν γεγονότα που είχαν συμβεί αφού είχε υπάρξει μια σταδιακή ωρίμανση του χαρακτήρα, δηλαδή ένα σημαντικό ατύχημα που βίωσε ο μικρότερος αδερφός στο διάστημα. Η απόφαση αυτή έχει μοιρασμένα αποτελέσματα. Στην πλευρά του Mutta, αν και διαφέρει από την κανονική ιστορία, έχει μία ενδιαφέρουσα προσέγγιση: αφαιρεί τη συμβολή του Mutta στην επιχείρηση διάσωσης και την αντικαθιστά εξολοκλήρου με την αίσθηση της απελπισίας που ένιωθε κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας καθώς ήταν ανήμπορος να βοηθήσει κι έπρεπε να αντιμετωπίσει τα συναισθήματα και τις σκέψεις του μέσα στην ήδη στρεσαρισμένη ατμόσφαιρα της ακάτου. Το αποτέλεσμα δεν άγγιξε την τελειότητα αλλά κατάφερε να αναδείξει αρκετά από τα στοιχεία του χαρακτήρα του Mutta και να τα συνδέσει αρκετά με τη στάση που κρατούσε απέναντι σε γεγονότα που βλέπουμε πολύ αργότερα στο manga. Στην πλευρά του Hibito όμως τα πράγματα δεν πήγαν τόσο καλά αφού ο χρόνος της προσπάθειας του και η αγωνία που βίωσε στο διάστημα μειώνονται σε υπερβολικό βαθμό και τελικά... έρχεται η μεγάλη έκρηξη, η διαχείριση των τελευταίων λεπτών της ταινίας.

Η ταινία συναγωνίζεται τους πιο μελοδραματικούς επίλογους, επιλέγει να μη δείξει τη 
διάσωση του μεγάλου αδερφού, ούτε τη λύτρωση των χαρακτήρων. Ο Mutta δε μοιράζεται την αγωνία του με κανέναν και ο Hibito μεταμορφώνεται σε κάποιο είδος υπερανθρώπου καθώς ποτέ δε βλέπουμε και δεν μαθαίνουμε ούτε καν αναφορικά τις επιπτώσεις που είχε η περιπέτεια που έζησε στην ψυχολογία του. Ο σκηνοθέτης αντίθετα επιλέγει να προβάλλει ένα βίντεο με τις πιο σημαντικές στιγμές της εξερεύνησης του διαστήματος, η πομπώδης φωνή του εκφωνητή μας πληροφορεί ότι ο Hibito σώθηκε ως εκ θαύματος και συμπληρώνει με δραματικό τόνο πώς τα δύο αδέρφια θα γραφτούν στην ιστορία. Ο Mutta επιλέχθηκε για αποστολή στο φεγγάρι, δεν μαθαίνουμε ποτέ τα αποτελέσματα για τους υπόλοιπους υποψήφιους και η κάμερα τελικά επιστρέφει στα δύο αδέρφια λίγο πριν την εκτόξευση. Η ιστορία κλείνει πλέον με τα δύο αδέρφια στο διάστημα να καρφώνουν την ιαπωνική σημαία στη σελήνη και να βλέπουν ένα εξωγήινο σκάφος.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το τέλος ήταν όντως εκρηκτικό αλλά με την αυτοκαταστροφική έννοια. Μέσα σε λίγα λεπτά η ταινία, με τη δικαιολογία του ελάχιστου χρόνου, καταφέρνει να αγνοήσει κάθε εναλλακτική προσέγγιση στο βωμό του αίσιου τέλους και την εκπλήρωση των ονείρων και να αναιρέσει κάθε αίσθηση ρεαλισμού που είχε κατορθώσει να χτίσει ως εκείνη τη στιγμή και να δημιουργήσει ένα κάπως δύσπεπτο τέλος χωρίς να καταφέρει να δημιουργήσει τελικά κάποιο έντονο συναίσθημα. 


Σε τελική ανάλυση η ταινία είναι πιο φιλική προς θεατές που δεν έχουν διαβάσει το manga ή δεν έχουν δει το anime επειδή δε θα μπουν στον κόσμο της με συγκεκριμένες προσδοκίες. Ωστόσο, αν και οι πιθανότητες απογοήτευσης είναι μεγαλύτερες για το υπόλοιπο κοινό, θα μπορέσουν να κατανοήσουν περισσότερο την ταινία και τους χαρακτήρες της και να εκτιμήσουν συγκεκριμένες ερμηνείες από τους ηθοποιούς.


Η ταινία διανέμεται ολόκληρη επίσημα και νόμιμα στο Viki.com, την νόμιμη πλατφόρμα ελεύθερης ερασιτεχνικής μετάφρασης, και στην Ελλάδα. Πήραμε το θάρρος και μεταφράσαμε την ταινία και στη γλώσσα μας και πλέον διατίθεται και με ελληνικούς υπότιτλους για όσους τους προτιμούν και θέλουν να δώσουν σε αυτή την έκδοση της ιστορίας μια ευκαιρία.


viki.com



Final Verdict:
 7/10
Worth Watching: 7/10





0 comments:

Δημοσίευση σχολίου